Blog

Przerywana praca silnika podczas jazdy - zapchany filtr paliwa

Podczas jazdy samochodem może wydarzyć się wiele sytuacji awaryjnych, do których nie jesteśmy przygotowani. W innych artykułach poruszaliśmy kwestie związane z brakiem płynu chłodzącego, jazdy na zaciągniętym hamulcu ręcznym, itp. W tym artykule chcemy przybliżyć problem, który wydarzył się w naszej wypożyczalni samochodów, a więc jazda samochodem z zapchanym filtrem paliwa. 

Jak może dojść do takich sytuacji?

  • tankowanie paliwa kiepskiej jakości
  • ciągłe jeżdżenie na "rezerwie"
  • długotrwała jazda bez wymiany takiego filtra

Ciężko jest zinterpretować, czy akurat w danym momencie dana awaria dotyczy filtra paliwa, ale najczęściej wiąże sie to z gaśnięciem auta po przejechaniu kilku kilometrów, włączoną kontrolką "check in" na tablicy rozdzielczej, przerywanej lub szarpanej pracy silnika. Cechą charakterystyczną jest fakt, iż w przypadku kiedy samochód odmówił nam posłuszeństwa, po kilku minutach znowu możemy odpalić auto i przejechać kilka, kilkanaście kilometrów, a później problem powraca. Dzieje się tak dlatego, iż filtr paliwa jest zapchany, ale nigdy na 100 %, a więc gdy pompka tłoczy paliwo, filtr powoli przesącza paliwo i przez jakiś czas jazda jest możliwa, a później znowu auto gaśnie. 

Czy kierowca, który ma tylko elementarne umiejętności w naprawie auta może w czasie jazdy poradzić sobie z tym problemem? 

Na pewno może spróbować. Przede wszystkim musi wiedzieć, w którym miejscu umiejscowiony jest filtr paliwa w jego aucie. Zazwyczaj znajduje się on gdzieś na górnej pokrywie silnika. Jeżeli już znaleźliśmy ten filtr należy go odkręcić, usunąć z grubsza widoczne zanieczyszczenia oraz ostrym narzędziem (szpikulec, śrubokręt) zrobić kilka dziur w filtrze, zamontować go i można jechać dalej. Należy jednak pamiętać, że jest to rozwiązanie doraźne. Jak najszybciej, kiedy mamy już taką możliwość filtr należy wymienić.