Blog

Czy łańcuch rozrządu w aucie trzeba wymieniać?

Największym mitem krążącym od dawna wśród kierowców jest ten z łańcuchem rozrządu. Panuje powszechna opina, że łańcuch rozrządu w aucie jest na całe życie, nie trzeba go w ogóle wymieniać. Nic bardziej mylnego . Co prawa stare auta posiadały bezobsługowy łańcuch rozrządu, ale on służył jedynie do przekazywania mocy pomiędzy wałem korbowym, a wałkiem rozrządu. Obecnie nowe auta są bardziej rozwinięte mechanicznie i elektrycznie. Obecnie łańcuch rozrządu wprawia w ruch dodatkowo wiele innych podzespołów, a także bardziej skompilowana drogą prowadzenia. Nie jest to okrąg lub elipsa, jak w starych autach, ale raczej wiele półokręgów, na które działają ogromne siły naprężeń.

Dlatego też, najczęściej łańcuchy rozrządu trzeba wymieniać. Kupując nowy samochód z salonu znajdujemy tam opis co ile nleży wymieniać olej silnikowy, jaki został użyty płyn do chłodzenia silnika i tym podobne rzeczy. Znajduje się tam rónież informacja, co ile należy wymieniać łańcuch rozrządu. Okres ich trwałości jest różny, w zależności od modelu, mocy silnika, liczy podzespołów które musi napędzać a także, jak pisaliśmy we wstępie sposobu jego położenia. Niektóre paski muszą być wymieniane już po 40 tys. km, a niektóre nawet po 400 tys. km. I tu ciekawostka. Autoryzowany serwis samochodowy koreańskiego producenta aut KIA  podał informację, iż w samochodzie KIA Picanto silnikiem diesla 1.1 CRDI potrzebuje wymiany co 400 tys. km. My niepokoiliśmy, ponieważ w ostatnim okresie praca silnika była dość hałaśliwa. Auto miało wtedy około 210 tys. km. Jednak po przejechaniu ok. 240 tys. km łańcuch rozrządu zerwał się. Niezależny serwis samochodowy orzekł, że w tym modelu auta pasek rozrządu należy wymieniać najpóźniej przy 220 tys. km. Koszt naprawy wszystkich pogiętych i zerwanych elementów, które uszkodziły się przy zerwaniu paska wynosiłby ok. 3000 zł. Bardziej opłacalny będzie zakup używanego silnika i jego wymiana. W przypadku tego silnika na rynku można znaleźć jednostki w cenie od 1000 zł do 2000 zł.

Jak widać nawet autoryzowany serwis może się mylić. Dlatego tez najlepiej zasięgnąć informacji z kilku źródeł, można zadzwonić do innego autoryzowanego serwisu tego producenta lub popytać w niezależnych serwisach, do których z racji niższych kosztów (autoryzowane serwisy są  z reguły bardzo drogie) na pewno przyjeżdza więcej klientów i mają oni większe rozeznanie w temacie. Można również poszukać informacji na serwisach zagranicznych.