Blog

Awaria samochodu w drodze - co robić i możliwe rozwiązania

Awaria samochodu jest zazwyczaj czynnikiem losowym, raczej nie mamy wpływu, aby się przed nią w jakiś sosób zabezpieczyć, ale możemy poniekąd przygotować się na nią.

Najważniejsze to sprawdzenie:

- stan kół (sprawdzić czy są dokręcone) opony i ciśnienie w oponach

- stanu oleju silnikowego, płynu hamulcowego i innych w aucie

- oglądamy podwozie auta, czy nie ma jakiś niepojących wycieków

- wyposażenie auta- koło zapasowe, klucz do kół, lewar. Ważne jest także, aby sprawdzić czy sprzęt ten jest sprawny. Później może się okazać, że w kole zapasowym nie ma powietrza, lewar jest zepsuty, a klucz do kół jest nie pasuje do średnicy szpilek w kołach.

To są podstawowe działania.

A co robić, kiedy awaria auta jest poważniejsza lub taka wydaje się na pierwszy rzut oka?

Niektórzy kierowcy postępują impulsywnie i od razu dzwonią na pomoc drogową – najdroższe rozwiązanie. Średni koszt holowania na drogach krajowych waha się w granicach od 1 zł do 4 zł za 1 km. Pamiętamy, że koszt liczy się od momentu wyjazdu pojazdu holowniczego z bazy do uszkodzonego samochodu, czyli zazwyczaj płacimy za jego dojazd do nas i później do zakładu naprawczego. Na autostradach zazwyczaj jest tylko kilka uprawnionych firm, które wykonują tego typu usługi i koszt jest bardzo duży. Przykładowo ściągniecie auta z autostrady A2 i doholowanie pojazdu na odległość ok. 50 km to koszt ok. 400,00 zł.

My oczywiście nie zalecamy tego od razu. Najpierw lepiej samemu określić co się stało w aucie, a powodów może być bardzo dużo, od bardzo prostych i prozaicznych do niestety bardzo skomplikowanych i co za tym idzie kosztownych.

  1. Sprawdźmy czy nie jechaliśmy na zaciągniętym hamulcu ręcznym, w takiej sytuacji możemy mieć problemy z hamowaniem, ale wystarczy poczekać ok. 20-30 minut i można jazdę kontynuować. Dokładnie ten przypadek opisaliśmy w tym artykule.
  2. Sprawdźmy czy przypadkowo nie włączyliśmy w pilocie przycisku zamykania samochodu, wtedy pilot poprzez swoją funkcję uruchamia immobiliser, a ten odcina dopływ paliwa i samochód nie działa. W takim wypadku wystarczy wyjść z auta, pilotem zamknąć i otworzyć auto. To powinno pomóc.
  3. Jak najbardziej prozaiczne – sprawdźmy poziom paliwa, być może go nie ma lub jest go bardzo mało i dlatego nie damy radę jechać.
  4. W przypadku kiedy zapali nam się kontrolka poziomu płynu chłodzącego i samochód przestał działać, oznacza to, że jest tego płynu za mało. W takiej sytuacji wystarczy poczekać ok. 30-50 minut, aż silnik trochę ostygnie, spróbować dolać płynu chłodzącego i próbować jechać dalej. Uwaga: płyn chłodzący w 90 % samochodach dolewa się poprzez zbiorniczek wyrównawczy, dolewanie do chłodnicy może skończyć się poważnymi oparzeniami. Nawet kiedy dolejemy płynu i jazda jest możliwa, pamiętajmy, że ten płyn sam z siebie nie wyciekł, musiała być jakaś przyczyna, dlatego też należy jak najszybciej dojechać do zakładu naprawy aut, aby tam mechanik mógł sprawdzić, dlaczego płyn wyciekł. Taką sytuację również opisaliśmy na naszym blogu, w tym artykule.
  5. No i niestety co najgorsze , kiedy pojawia nam się taka kontrolka na tablicy z zegarami: . To jest kontrolka Check In. Najczęściej oznacza ona, iż jest jakiś problem z układem napędowym i około napędowym i dalsza jazda jest raczej niemożliwa.

Kiedy już przeszliśmy ten etap, a samochód nie nadaje się do jazdy możemy sprawdzić co w ramach posiadanej polisy ubezpieczeniowej zapewnia nam ubezpieczyciel naszego auta. Obecnie nawet podstawowe polisy OC mają dodatkowo dodaną tzw. Assistance lub pomoc w drodze. Sprawdźmy czy nie mamy darmowego holowania, być może darmowej pomocy drogowej. Większość ubezpieczalni w ramach pakietu assistance proponuje darmowe holowanie do 150 km od miejsca zamieszkania.

Jeżeli nie mamy takiej możliwości, a znajdujemy się w miarę niedaleko domu spróbujmy zadzwonić do znajomego lub sąsiada. Może dałby radę podjechać i ściągnąć nas, jeżeli jego samochód jest do tego zdolny. Jeżeli nie ma jak poprosić kogoś z rodziny lub znajomego, być może, jeżeli nie stoimy gdzieś w szczerym polu, może pomoże nam ktoś z najbliżej okolicy.

Kiedy wyczerpaliśmy wszystkie takie możliwości dopiero wtedy dzwońmy na pomoc drogową. Ważne, aby telefonicznie dowiedzieć się jak będzie orientacyjnie koszt holowania, aby nie było sytuacji, że w momentcie płacenia za usługę usłyszymy jakieś horrendalne kwoty.

Jak wcześniej wspomnieliśmy koszt waha się od 1 zł za km wzwyż. Nawet jeżeli trasa holowania jest dość krótka to i tak minimalnie zapłacimy 150 zł, bo laweciarzowi nie opłacałoby się za mniejszą kwotę holowa pojazdu.